Ik uit Friesland komen.

Eén van mijn eerste serieuze vriendjes was een knappe marokkaanse  jongen. Met deze vriendschap begon een boel ellende, maar ik zal de laatste zijn om te beweren, dat dat aan zijn afkomst lag. Hij was wel een loverboy in die zin, dat hij de vrijheid en de weelde van het hollandse schoon, dat zich vrijelijk  en ongegeneerd aan  zijn voeten wierp, niet aan kon.  Vooral in de eerste periode van onze relatie heb ik wel heel veel mensenkennis opgedaan. Want dan meen je dat je de mensen goed kent, maar het was wel even schrikken, dat de barkeeper, waar ik toch een zekere vriendschapsband mee had, weigerde, om hem een besteld drankje te serveren. Ik mocht mijn cola tic gerust hebben, maar aan hem, een buitenlander, werd niks geserveerd . En dan ook nog te bedenken dat die barkeeper zelf een spanjaard was. Dat was even slikken en dan  krijg je echt een heel naar gevoel van binnen.  O,  het bestaat,  hoe bestaat het. Maar er waren ook andere mensen, mensen, die even aan zijn krulletjes wilden voelen. Mensen die aan hem vroegen, of ze ook auto’s hadden in Marokko, of ze daar wel ziekenhuizen hadden. En er waren heel veel mensen, die accuut een verstandsverbijstering kregen en plotseling zelf geen nederlands meer kenden, als ze tegen hem begonnen te praten.  “Ach, jij uit Marokko?” “Jij ook stukje cake willen?”   “Wat jouw naam?” Het duurde dan ook niet lang of hij had zich die taal perfect eigen gemaakt. Nee, dat is natuurlijk een grapje, maar wat ik wilde zeggen, zo leer je het natuurlijk ook nooit. Toen ik hem leerde kennen sprak hij vier woordjes nederlands. “ben ik te min”. Die plaat werd in die periode heel veel op de radio gedraaid. Als hij ’s ochtends heel vroeg door weer en wind naar zijn werk moest lopen had hij dat lied dan ook constant in zijn hoofd. En waarom me dit allemaal nu na  al die jaren  weer te binnen schiet? Ach, ik nodigde toevallig een kennis uit, die in de buurt van Eindhoven woont, om eens een weekendje bij ons in Friesland te komen. Maar hij zag het niet zitten, want stel, dat hij weer problemen met zijn hart kreeg, dan kon een dokter in Friesland vast niet zo snel bij je zijn. “Oh”, zei ik trots, “we hebben auto’s in Friesland, en ziekenhuizen. Maar jij niet komen?” En zo moest ik dus opeens weer aan mijn marokkaanse vriendje denken.
Babbelegoegje. (30 juli 2006)

16 gedachten over “Ik uit Friesland komen.

  1. En zo gaat het nog steeds met ‘buitenlanders’. Ik had ook een buurman uit Iran, maar Nederlandse volzinnen verstond hij niet, wij gebruiken teveel lijmwoordjes.
    En al gauw sprak ik de taal die jij omschrijft, en hij begreep.

    Friesland is ver weg van Eindhoven, er is niets te doen! Ik begrijp best dat mensen van onder Zwolle vinden dat het noorden heel ver weg en saai is. Dat wij 2 uur rijden is niet zo ver, want het westen is dichterbij dan het noorden.

  2. @Appelvrouw op 8 april 2012 om 10:23 am schreef:
    Niets te doen Appeltje?, je mag straks als het weer wat beter is mijn boot een weekend lenen. Ik denk dat tegen die tijd ook de filedruk flink is gezakt. En met een beetje goeie wil kun je daar ook de mensen verstaan. Je hebt zeker her voordeel dat ze jou wel verstaan. Of ze dat willen is een andere zaak.

  3. Rikus, misschien beter als je op mijn blog mij iets verteld, dit is het blog van Babbelegoegje.
    (ps, ja ik draag een hoofddoek, sluier en lang gewaad)

  4. Mooi verhaal, Babbel. Ik kan me nog herinneren dat er bij mijn opa en oma een neger in het dorp kwam wonen. Er waren mensen bij die hem aan wilde raken om te kijken of ie afgaf.

  5. prachtig verhaal!
    een vriend van ons (50 jaar), geboren en getogen rotterdammer, konden we maar niet aan het verstand peuteren dat er ook heel leuke mensen buiten de randstad wonen (wij bijvoorbeld, maar wij zijn import uit het westen dus dat gold niet) sinds een jaar heeft hij een vriendin: uit Friesland!!!!

  6. Appelvrouwtje, eigenlijk bedoelde ik het andersom, maar dat had je natuurlijk wel begrepen.
    En dat het van hier naar het westen korter is, klopt dat wel? Want de terugweg lijkt altijd sneller te gaan. 😉

  7. Rikus, ik draag geen hoofddoek. Maar het maakt me niets uit, wat een ander op zijn of haar hoofd zet, hoor. Sommige mensen zetten rare vogelnesten of vreemde hoge torens op hun hoofd, je ziet dat vooral op prinsjesdag veel. ‘Mar dat moat se suver sels witte’ zeggen wij dan. Vrijheid blijheid, baas op eigen hoofd. Zolang het het verstand maar niet aantast.

  8. EJW dank je. Dit is ook alweer ruim dertig jaar geleden. Mensen weten nu wel beter, denk ik, hoewel… misschien moest Wilders ook eens tussen de mensen in Marokko.

  9. prachtige reactie ook, Hanneke, dat die vriend nu een vriendin uit Friesland heeft. Als dit aan blijft, zal hij ook nog wel eens op ‘wereldreis moeten naar Friesland.

  10. Ik begreep dat je het andersom bedoelde. Ik gaf maar aan hoe makkelijk je van je volzinnen afstapt, omdat ze die niet begrijpen, onze taal heeft teveel woorden. In veel talen is dat niet zo, spreken ze veel compacter, wel zo handig!

    Van hier naar het westen is korter, tenminste voor ons Noorderlingen, voor Westerlingen is de afstand hiernaar toe altijd langer.

  11. “Van hier naar het westen is korter, tenminste voor ons Noorderlingen, voor Westerlingen is de afstand hiernaar toe altijd langer.”

    Ja, dat begreep ik ook wel, Appelvrouwtje.. :mrgreen:

  12. Raar allemaal, een tijdje geleden had ik bij iemand anders ingelogd gereageerd en toen kwam er automatisch mijn gegevens vermeld, rare systemen hoor….
    DJ X

  13. Aha, gelukkig. leuk dat je even langskwam. Zal ik die tests maar verwijderen, oké?

    Bijgewerkt: Zie, ik reageer nu ook via punt. stond nog ingelogd. 😉

Plaats een reactie